De Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM hebben een koppelrijk 398cc vloeistofgekoeld eencilinderblok met brandstofinjectie en Ride-by-Wire. De DR-Z4S is door zijn hogere zit, langere bouw en 21-inch voorwiel geschikt voor onverharde wegen en de openbare weg. De DR-Z4SM, met kortere bouw en 17-inch wielen, is ideaal voor het supermotard-circuit, bochtige wegen en de stad. Beide modellen zijn wendbaar en speels, en komen in de tweede helft van 2025 bij Suzuki-dealers beschikbaar.
De Suzuki DR-Z4S is ontwikkeld met het concept 'Ready 4 anything' om zijn veelzijdigheid te benadrukken. Of het nu op de weg of offroad is, deze motor biedt rijplezier op elk terrein. De DR-Z4S volgt de DR-Z400S uit 2000 op die jarenlang niet meer in Europa werd aangeboden. Deze nieuwe versie zet de traditie voort met verbeterde prestaties, techniek en styling, waarmee hij uitblinkt als Dual Sport-motor in zijn segment.
De nieuwe DR-Z4SM is de opvolger van de DR-Z400SM en gericht op straatgebruik. Met 17-inch wielen en een lagere, naar voren gerichte zithouding is het een echte Supermotard. Hij biedt hoge prestaties en rijgemak, waardoor elke rijder vol vertrouwen de weg op kan. Domineer de straat met ultiem rijplezier en comfort.
Het compacte, vloeistofgekoelde 398cc DOHC-motorblok met dry-sump smeersysteem is grondig verbeterd voor een optimale balans tussen prestaties en controle. De nieuwe motor levert een soepele, lineaire gasrespons en voldoet aan de Euro 5+-emissienorm. Het koppel bedraagt 37 Nm bij 6.500 toeren per minuut en het piekvermogen is 28 kW (38 pk) bij 8.000 toeren per minuut.
Al de essentiële informatie is af te leze op het compacte LCD-display. Het geeft onder andere de snelheid, het toerental, de versnelling, de rijmodus, de tractiecontrole-instelling en het brandstofverbruik weer.
Suzuki Traction Control System
Het tractiecontrole systeem van Suzuki heeft 3 standen. Twee daarvan zijn voor het gebruik op de straat en voor het off-raod gebruik is er de G-modus (Gravel). Daarnaast is het ook nog mogelijk om het Suzuki Traction Control System volledig af te zetten. Dit systeem is specifiek afgesteld op elk model zodat deze de best mogelijk prestaties kan leveren en zo ook het rijplezier naar het hoogst mogelijke niveau kan tillen.
De G-modus (Gravel) helpt ook minder ervaren rijders vertrouwd te raken met offroad rijden en werkt iets anders dan op de V-Strom 1050DE en 800DE. Op de DR-Z4S grijpt de G-modus eerder in voor maximale grip op losse ondergronden, terwijl hij op de DR-Z4SM juist meer wielspin toelaat om het sportieve motard-karakter te benadrukken.
Volledig uitschakelbaar ABS-systeem.
De DR-Z4S en de DR-Z4SM zijn de eerste twee productiemodellen van Suzuki waarbij het ABS-systeem zowel voor- als achteraan volledig uitgeschakeld kunnen worden. Verder is het ook mogelijk om enkel het ABS-systeem van de achterrem uit te schakelen.
Ultieme controle door het nieuwe frame
De geometrie van het rijwielgedeelte en de zithouding zijn ontworpen voor maximale stabiliteit en controle. Bij de DR-Z4S zijn de handvatten hoger en dichter bij het lichaam geplaatst, terwijl de voetsteunen meer naar voren staan, wat zorgt voor een rechte zitpositie die ideaal is voor offroad-gebruik. De DR-Z4SM heeft een sportieve, voorovergebogen zithouding, perfect voor gebruik op de weg.
Beide modellen zijn uitgerust met een nieuw twin-spar frame van stalen buizen: stijf, sterk en flexibel genoeg voor ruwe ondergronden. Het lichte aluminium achtersubframe biedt stevige ondersteuning, en de speciaal gevormde aluminium achterbrug verbetert de respons.
Slipper clutch functie
Het Suzuki Clutch Assist System zorgt voor een goed controleerbare bediening van de koppeling. Door de soepele koppelingshendel is het doseren van de koppeling bij het aangrijppunt gemakkelijker en zorgt het voor meer vertrouwen. De slipper clutch voorkomt dat het achterwiel slipt of wegglijdt bij plotseling gas terugnemen.
De marktintroductie van de Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM is naar verwachting in de tweede helft van 2025. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.