Suzuki V-Strom 800 DE maakt gehakt van de concurrentie

De Suzuki V-Strom 800 DE is de overwinnaar bij de avontuurlijke toermotoren voor 2023. De krachtigste in zijn klasse, en toch vinniger dan ooit. De Japanners overstegen zichzelf opnieuw met een motor die beter dan ooit stuurt op asfalt en voor geen enkele uitdaging op het onverharde terugdeinst.

De naam Suzuki V-Strom staat al sinds jaar en dag garant voor een ongezien aantal ‘Smiles per Miles’. Zowel de 650cc als 1.000cc variant scoren hoog bij de verkoopcijfers en da’s niet voor niets. Suzuki staat voor Japanse kwaliteit, met een ongezien hoge afwerkingsgraad en betrouwbaarheid.

Lichtgewicht twin

Toch was het een verrassing toen het merk vorig jaar uitpakte met een 800cc variant die niet langer over een V-twin, maar over aan paralleltwin motor zou beschikken. In de lijn met de huidige tendensen op de motormarkt, verkoos Suzuki een lichte 270° paralleltwin voor haar middenklasser. Het motorblok is goed voor maar liefst 84pk, al is het vooral het maximumkoppel van 78Nm waarmee hij de rest overklast. Met zo’n power wil je liefst ook een elektronicapakket, dus rustte Suzuki haar nieuweling uit met een instelbaar ABS, instelbare tractiecontrole en verschillende rijmodi die je handig kan aanpassen aan de rij-omstandigheden.

Comfortabel totaalpakket

De V-Strom 800 DE is niet voor niets een geweldig totaalpakket, want ook het comfort, het design en de uitrusting mag er wezen. Het moderne ontwerp en de opvallende kleuren vallen op in het verkeer, terwijl je als rijder kan genieten van een heel ergonomische zithouding waarbij je uitkijkt op een modern 5” TFT display. Hexagonale LED-verlichting zorgt voor een optimale zichtbaarheid in het donker en uiteraard zijn ook de knipperlichten en positielichten LED.

Compact en vinnig

Maar het grootste voordeel van de V-Strom 800 DE en de keuze voor de nieuwe 776cc paralleltwin is zijn compacte bouw. De motor is erg rank en slank met een ideale gewichtsverdeling waardoor hij beter stuurt dan ooit en zich ook gewillig laat leiden over gravelpaden of offroad trails. De rijder heeft meteen ook meer controle over de motor en dat wordt nog eens bijgestaan door het Suzuki Easy Start System waarbij je steeds maar één druk op de knop nodig hebt om de motor te starten - een functie die je bij iedere rit gebruikt en wat het rijgemak dus subtiel verhoogt.

Testrijden maar!

Aarzel dus niet langer, en haast je naar de verdeler voor een testrit met de nieuwe Suzuki V-Strom 800 DE. De motor is meteen leverbaar en uiteraard zijn er ook tal van officiële Suzuki opties aanwezig om de motor nog completer uit te rusten naar jouw persoonlijke smaak. Eén ding is zeker: je rijdt het avontuur met alle plezier tegemoet op een V-Strom 800 DE.