Ga je voor de V-Strom 1050 of 800?

Kiezen is verliezen. Dat weten ze nergens beter dan bij Suzuki, want in het uitgebreide modellengamma zitten zoveel toppers dat je garage al snel te klein wordt. En het is vooral in het populaire Adventure-segment dat de keuze er niet gemakkelijker op werd met de komst van de V-Strom 800DE.

Je hebt het ongetwijfeld al gehoord: de Suzuki V-Strom 800DE is de revelatie van 2023. De nieuwste Suzuki is uitgerust met alle moderne snufjes, beschikt over een magistrale 270° paralleltwin motor en torent hoog uit over zijn concurrenten in de middenklasse. Maar exact dat maakt de keuze er niet gemakkelijker bij jouw Suzuki verdeler. Want hoe kies je nu nog tussen de 800 en het vlaggenschip, de V-Strom 1050?

Prijskaartje

Wel, we moeten er geen doekjes om winden: een kijk op de technische fiches van beide motoren verraadt veel en dan beginnen we gemakkelijkheidshalve bij het prijskaartje. Met een vanafprijskaartje van €11.499 is de 800 de budgetvriendelijkste motor van de twee, al zou je dat niet raden aan zijn standaarduitrusting. Verschillende elektronische rijmodi, instelbare tractiecontrole en ABS, quickshifter,… de V-Strom 800 is standaard rijkelijk uitgerust en enkel met een kofferset erbij ben je feitelijk al klaar voor stevige reizen.

1050: Standaard, DE, XT of World Tour?

Verleggen we onze blik naar de 1050, dan ontdekken we daar meteen meerdere opties met een standaard versie op alu wielen, een XT op spaakwielen, een DE met 21” voorwiel en een XT World Adventure die meteen compleet uitgerust is met kofferset en tal van opties. De prijskaartjes liggen bijgevolg ook iets hoger, startende vanaf €14.999 voor de versies met 19” voorwiel waarbij je enkel nog moet kiezen tussen asfaltgerichte gietwielen of meer offroad spaakwielen. Standaard beschikken deze motoren ook over Suzuki’s Intelligent Ride System, een mooi LCD-display en up-down quickshifter, al is het uiteraard de dikke V-twin motor met 107pk en 100Nm koppel die het meest voelbare verschil maakt met de lichtere paralleltwin van de 800.

Op de weegschaal

De meeste rijders weten aan de hand van het motorgevoel, de uitrusting, looks en het prijskaartje vast reeds naar welke motor hun voorkeur uitgaat, al noteren we graag nog enkele extra’s voor u. Niet in het minst het rijklare gewicht van 242kg met een zadelhoogte van 855mm voor de 1050, waar de 800 bij een identieke zadelhoogte 12 kilo minder (230kg rijklaar) op de weegschaal zet. Dat vormt een merkbaar verschil bij het rijden, maar zeker ook wanneer je de motor eens moet rechtzetten na een offroad misstapje. Tot slot merken we ook op dat beide motoren beschikken over een 20L benzinetank, wat betekent dat de actieradius van de extra-zuinige 800 een stukje groter is dan die van de 1050.

Conclusie

U hebt het intussen wel door: hoewel de V-Strom 800 en 1050 op veel gebied heel herkenbaar zijn als broertjes binnen dezelfde familie, zijn er toch ook tal van kleine verschillen die de doorslag geven. Waar de 1050 uitblinkt als groottoerist die niet terugdeinst voor langgerekte tochten op asfalt, moet de 800 niet veel onderdoen, al kan hij zijn voorliefde voor kleinere offroadwegen niet verstoppen. De doorontwikkeling van de 1050 valt nooit door de mand tegenover de allerlaatste technologie van de 800, al eindigt de keuze nog steeds bij de smaak van de rijders.

Bij deze heb je dus de belangrijkste info, rest enkel nog het eindoordeel. En dat is aan u!