bloglist-header-background

Oeps

Misschien zoekt u naar

Sport Bikes

Street Bikes

Adventure Bikes

Scooter Bikes

Offroad Bikes

Follow suzuki

on social media

Suzuki - RM-Z450

bloglist-header-background

RM-Z450

Winning Balance

Motocross is een meedogenloos spel. De technologie en de zware training die een rijder nodig heeft om erin uit te blinken, zijn even meedogenloos. Suzuki balde meer dan 40 jaar aan open-klasse racemotor-engineering samen in de 2018 RM-Z450. Het resultaat is de krachtigste, scherpst sturende, meest uitgebalanceerde en meest rijder-vriendelijke productiecrosser in de geschiedenis van het merk.

Voor zijn 14de modeljaar is de 2018 RM-Z450 volledig opnieuw gedesigned, met een vlijmscherpe focus op een perfect uitgebalanceerd geheel dat gebouwd is om te winnen. De RM-Z450 kon al bogen op een nalatenschap van 26 nationale en wereldkampioenschappen, waaronder vijf AMA 450 Motocross- en twee AMA 450 Supercrosstitels. Aan dat succesrijtje wordt nu een volledig re-engineered blok, chassis en elektronica, plus een spectaculaire nieuwe styling toegevoegd. Het resultaat? De krachtigste, meest uitgebalanceerde en meest competitieve RM-Z450 tot nu toe.

product-detail-image

Vanaf
8.199 €

product-detail-image
  • Krachtiger motorblok
  • Suzuki Hole Shot Assist Control
  • Lichter, stabieler en wendbaarder
  • Nieuwe Showa vering
  • Nieuwe "Factory" look
  • Factory Styling
  • Nieuwe velgen en rubber
  • Geavanceerde vering
  • Indrukwekkend bochtenwerk
  • Maximale tractie
  • Vermogen over het hele toerenbereik
  • Suzuki Holeshot Assist Control

Factory Styling

De 2018 RM-Z450 pronkt met een nieuwe look die Suzuki’s toch al opmerkelijke design nog verder benadrukt. Om te beginnen is er natuurlijk het agressieve ‘eendenbek-DNA’, dat als een dynamische pijl het spatbord met de radiator verbindt. Afgewerkt in Suzuki Yellow met nieuwe team graphics en logo’s, is de 2018 RM-Z450 instant herkenbaar. Ook het zitje werd hertekend, waardoor de rijder nog makkelijker kan afwisselen tussen rechtstaan en neerzitten, of tussen van voren naar achteren bewegen. En voor racers betekent ‘makkelijker’ altijd ‘sneller’!

Nieuwe velgen en rubber

Lichtere velgen en nieuwe Bridgestone banden maximaliseren de grip, voor een verbeterde wendbaarheid en controle in alle omstandigheden. De velgen werden zwart afgewerkt voor een echte Factory-look, en geoptimaliseerd: ze werden niet alleen sterker maar ook lichter, waardoor het onafgeveerd gewicht met 70 gram gereduceerd werd. De nieuwe velgen zijn geschoeid met Bridgestone’s nieuwste Battlecross X30 banden. Specifiek ontworpen voor een breed scala aan omstandigheden, helpen de 80/100-21 51M voor en de 110/90-19 62M achter de prestaties op het MX-circuit te maximaliseren.

Geavanceerde vering

Nieuwe Showa vering voor en achter levert verbeterde feedback en bodemvolging, verbeterde schokabsorptie, betere stabiliteit en voeling met het terrein, en meer comfort. Dat vertaalt zich voor de rijder in een verbeterde controle, snellere rondetijden, en minder vermoeidheid onder moeilijke trainings- of wedstrijdcondities.
Vooraan vervangt een geüpdatete Showa telescoopvork de SFF-Air vork van de vorige generatie RM-Z450. De vork is eenvoudig te onderhouden, terwijl het T-stuk lichter werd en ook geoptimaliseerde afmetingen kreeg. Achteraan deelt een nieuwe Showa Balance Free Rear Cushion (BFRC) monoshock technologie met de nieuwe 2018 GSX-R1000R sportmotor. Het design zorgt voor een perfect uitgebalanceerde druk boven en onder de zuiger, zodat de veerslag beter gecontroleerd wordt en ook bij hard remmen grote oneffenheden beter uitgevlakt worden.

Indrukwekkend bochtenwerk

Lichter, stabieler en wendbaarder: de 2018 Suzuki RM-Z450 biedt de rijder messcherpe hanteerbaarheid, een betere feeling en meer dan controle dan ooit tevoren. Zijn gloednieuwe lichtgewicht frame en een nieuw ontwikkelde swingarm zorgen voor een opmerkelijke verbetering van de bochtenprestaties. Het balhoofd werd tien mm meer naar achteren geplaatst, wat resulteert in een kortere 1.480 mm wielbasis. Het gewicht rust nu meer op de voorkant, voor een verbeterde wendbaarheid en stabiliteit. Wijzigingen aan het frame zijn onder meer een rechthoekiger proefiel voor de hoofdframebuizen, geoptimaliseerde stijfheid en een gewichtsbesparing van 700 gram - stuk voor stuk aanpassingen die de bochtenprestaties en wendbaarheid verbeteren.

Upgrades aan de swingarm omvatten onder meer dunnere materialen (100 gram gewichtsbesparing) en een geoptimaliseerde stijfheid, die zich ook weer vertalen in verbeterde bochtenprestaties en stabiliteit. Het subframe kreeg hexagonale buizen, voor slankere afmetingen en meer stijfheid. Het hertekende subframe komt ook de airbox ten goede: die kreeg een grotere capaciteit en is toegankelijker, zodat het filter makkelijker gereinigd kan worden. Bovendien faciliteerde het vernieuwde subframe ook een plaatsje voor de nieuwe Showa Balance Free Rear Cushion (BFRC) monoshock.

Een rechter gevormd, aluminium Renthal Fatbar stuur helpt de rijder zijn gewicht op de voorkant te brengen. En tenslotte zorgt een lichtere kettinggeleider voor een verbeterde duurzaamheid en een gelijkwaardiger verdeeld contact, terwijl een motorbeschermer de waterpomp en het carter behoedt voor eventuele beschadigingen.

Maximale tractie

De nieuwe elektronica van de RM-Z450 werkt naadloos samen met de rijder om al dat vermogen aan de grond te krijgen. Om de tractie in alle omstandigheden te maximaliseren, past de ECM (Engine Control Module) de ontstekingstiming en de benzine-injectie automatisch aan de gaskleppositie, het toerental en de geselecteerde versnelling aan. Het eerste tractiemanagementsysteem op de RM-Z450 dateert van 2008, in 2013 was het tijd voor een vernieuwde, tweede generatie. Voor 2018 komt de RM-Z450 met een tractiemanagementsysteem van de derde generatie, waarbij een vernieuwde ECU de data 1,6 keer sneller verwerkt en 2,5 meer geheugencapaciteit heeft dan het systeem van de eerste generatie.

Vermogen over het hele toerenbereik

Als MX’er heb je instant vermogen nodig - zowel wanneer je uit de gate knalt als wanneer je een bocht uitaccelereert. Bovendien moet je verschroeiend snel zijn op de rechte stukken. Voor een nog beter uitgebalanceerd geheel heeft het hertekende blok van de 2018 RM-Z450 meer koppel onderin, een vlakkere algemene koppelcurve, een snellere en beter controleerbare gasrespons en meer topvermogen.

En dat is allemaal te danken aan een uitgebreide reeks aanpassingen aan het inlaat- en benzinesysteem. Binnenin de airbox is de luchtfilteropening 30% groter geworden, voor een sterkere luchtstroom. Een MX-style mudguard helpt zand en vuil buiten te houden en draagt zo bij aan een verlengde levensduur van het blok. De luchtuitlaat van de airbox naar de gasklephuizen is rechter, waardoor de inlaatweerstand gereduceerd wordt en er over het hele toerenbereik meer vermogen voorhanden is. Ook het gasklephuis werd herbekeken en zorgt nu voor een meer gelijkmatig lucht/benzinemengsel. Dat resulteert in een verdere verhoging van het vermogen, terwijl het gashendel soepeler aanvoelt.

Een hogere benzinepompdruk versterkt het benzine/luchtmengsel en zorgt zo voor een verbeterde gasrespons. Het sproeitraject van de injector stuurt de benzine nu opwaarts zodat de gasvlinderklep direct gevoed wordt, voor een verbeterde verneveling. Binnenin werd de vorm van de inlaatpoort geüpdatet voor een verbeterde valstroom wanneer het mengsel de cilinder binnenkomt, voor meer vermogen doorheen de hele toerenschaal. De vorm van de inlaatpoort is aangepast aan een nieuw, high-lift inlaatnokkenasprofiel dat de inlaatefficiëntie en de vermogensafgifte nog meer ten goede komt. Binnenin de verbrandingskamer resulteert een hertekende zuigerkroon in een sterker, duurzamer geheel dat afgestemd is op de hogere vermogensafgifte. En dankzij een geüpdatete uitlaatdemper is het aantal dB netjes conform de nieuwste geluidsvoorschriften.

Suzuki Holeshot Assist Control

Door de gasklep- en versnellingspositie te interpreteren, past de geüpdatete S-HAC continu de timing aan om de vermogensafgifte te maximaliseren tijdens drie kritieke fases in de start: 1. het precieze moment van de start; 2. over de gate rijden en 3. het rechte stuk na de start op accelereren. S-HAC past de timing automatisch aan en zorgt zo voor de sterkst en snelst mogelijke start. Het systeem brengt de ontstekingstiming weer terug naar een normale werking zes seconden na de start, wanneer de rijder naar vijfde schakelt of wanneer het gashendel wordt dichtgedraaid. Zo krijgt de rijder ruimschoots de tijd om over de gate richting de eerste bocht te knallen.

De laatste versie van de S-HAC op de nieuwe RM-Z450 biedt de rijder de keuze uit drie settings die snel vanop het stuur geselecteerd kunnen worden. De A-modus is geprogrammeerd voor harde ondergrond zoals een betonnen startplatform, klei of hard zand; omstandigheden waarbij wielspincontrole cruciaal is voor een goede start. De B-modus is er voor normale circuitomstandigheden. De rijder kan ook ‘off’ selecteren en op die manier voor de standaard ontstekingstiming kiezen.

5 versnellingen

112kg

449cc

Enkele cyl.

Afmetingen, gewicht en inhoud
Lengte 2175mm
Breedte 835mm
Hoogte 1260mm
Wielbasis 1480mm
Grondspeling 330mm
Zadelhoogte 960mm
Rijklaar gewicht 112kg
Benzinetank 6.3L
Motor
Aantal cilinders Mono
Boring 96mm
Slag 62.1mm
Cilinderinhoud 449cc
Aandrijving
Transmissie 5 versnellingen

Parts and Toebehoren

Voor uw RM-Z450

Street Wear

en Merchandising

Follow suzuki

on social media