Suzuki-technologie evolueert voortdurend

bloglist-header-background

Suzuki-technologie evolueert voortdurend

Compromisloze kwaliteit


Motion Track Brake System
Het nieuwe Motion Track Brake System1 werkt in samenspraak met de IMU (Inertial Measurement Unit). De IMU monitort doorlopend de bewegingen van de motor in zes richtingen over drie assen: Pitch, Roll en Yaw, om zo een optimale stabiliteit te bekomen. Op de GSX-R1000 reduceert dit systeem wiellift (een zwevend achterwiel) bij hard remmen, terwijl het op de GSX-R1000R ook de remdruk optimaliseert wanneer de motor op hellingshoek ligt. Op de V-Strom 1000/XT wordt de optimale stabiliteit niet enkel gegarandeerd bij het remmen op een rechte lijn, maar ook in de bocht.


Motion Track TCS Traction Control System
Suzuki’s geavanceerde Motion Track-tractiecontrole biedt de rijder de keuze uit 10 verschillende niveaus waarop het TCS ingrijpt, afhankelijk van de omstandigheden op de weg of het circuit. De vermogensafgifte en het TCS-niveau kunnen al rijdend aangepast worden, zolang het gashendel dichtgedraaid is. Motion Track TCS monitort doorlopend zes verschillende sensoren en schroeft het vermogen terug van zodra er tractieverlies wordt gedetecteerd of voorspeld. De vermogensafgifte wordt gecontroleerd en beheerd door de ontstekingstiming en gaskleppositie. Motion Track TCS leest elke 4 milliseconden (0,0004 sec.) de sensoren uit voor een zo nauwkeurig mogelijke respons. Door ook de input van de IMU te verwerken, kan de ECM de beweging van de motorfiets berekenen in zes richtingen (over drie assen: Pitch, Roll & Yaw) voor een nog preciezere tractiecontrole.


TCS - Traction Control System
Het Suzuki tractiecontrolesysteem2 monitort onafgebroken de voor- en achterwielsnelheid, de positie van de gaskleppen, krukaspositie en versnellingsbak, en grijpt snel in op de vermogensafgifte wanneer er wielspin gedetecteerd wordt. De vermogensafgifte wordt gestuurd door het constant managen van ontstekingstiming en luchttoevoer en verzekert zo een soepelere werking van de TCS. Het resultaat is meer comfort tijdens langere ritten, met minder stress en vermoeidheid tot gevolg.



SCAS - Suzuki Clutch Assist System

Een koppeling die de back-torque - waarbij het achterwiel sneller draait dan de transmissie vereist, en dus grip verliest - vermindert, helpt het terugschakelen te versoepelen en zorgt er zo voor dat de rijder de controle behoudt tijdens deceleratie. In de koppeling ingebouwde koppelrampen met nokken verminderen de druk op de koppelingsplaten onder deceleratie door kracht uit te oefenen op de drukplaat, met een meer gecontroleerde koppelingsslip tot gevolg.



SAIS - Suzuki Advanced Immobiliser System

Een elektronisch identificatiesysteem in de sleutel van de eigenaar voorkomt dat ongewenste personen de motor kunnen starten.


SET - Suzuki Exhaust Tuning
Maakt gebruik van een servo-bediende vlinderklep die de tegendruk optimaliseert en zo de uitlaat afstemt op het toerental. Het resultaat is meer koppel onderin, en meer vermogen in het middengebied en bovenin de toerenschaal.


ABS - Anti-lock Brake System
Het systeem helpt blokkerende wielen te voorkomen bij een plotse wijziging in ondergrond of wanneer er overmatig veel remkracht toegepast wordt. Het systeem monitort de wielsnelheid 50 keer per omwenteling en past de remkracht aan de voorhanden zijnde tractie aan. Afhankelijk van de wegomstandigheden zoals natte, losse of oneffen ondergrond, kan de remafstand van een ABS-motor langer zijn dan die van een motor die niet met ABS is uitgerust. ABS kan een wegschuivend voorwiel dat veroorzaakt wordt door remmen in de bocht niet voorkomen. Rijd altijd voorzichtig en vertrouw niet overmatig op ABS.


Suzuki Easy Start
Op een conventionele motor moet de startknop ingedrukt blijven tot de motor start, maar met het Suzuki Easy Start System hoef je maar één keer kort op de startknop te drukken, net zoals je een moderne automotor start. De ECM (Electronic Control Module) detecteert de signalen en zorgt ervoor dat de startmotor voor een bepaalde tijd blijft werken.


Low RPM Assist
Low RPM Assist maakt gebruik van het ISC-mechanisme (Idle Stability Control) om automatisch het toerental lichtjes verhogen bij het vertrekken en bij rijden in lage toeren. Deze nieuwe feature helpt de rijder soepeler te vertrekken en assisteert in druk stadsverkeer waarbij je vaak het koppelingshendel gebruikt. Dat betekent dat je makkelijker vanuit stilstand vertrekt, en de motor beter onder controle houdt in stop-startverkeer.


SRAD - Suzuki Ram Air Direct
De luchtinlaten zijn dicht bij het midden van de neus gepositioneerd en zorgen zo voor een optimale inlaatefficiëntie. Dat resulteert in een betere inlaatefficiëntie en een krachtiger blok bovenin de toerenschaal.


S-DMS - Suzuki Drive Mode Selector
Laat de rijder toe om te kiezen tussen een aantal injectie- en ontstekingsmappings die ingrijpen op de vermogensafgifte. Zo kan de rijder de vermogensafgifte naar wens aanpassen aan verschillende rijomstandigheden zoals diverse circuits of krappe kronkelwegen. Zo geniet je als rijder optimaal van de prestaties van jouw motor, en dat in een brede waaier aan rijomstandigheden.

Follow suzuki

on social media